مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21138 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا استمناء از گناهان كبيره است؟



استمناء عمل حرام و از گناهان كبيره است. هر چند در قرآن و يا روايات به كبيره بودن آن تصريح نشده ولي چون بر آن وعده عذاب داده شده، اين دليل و نشانه كبيره بودن آن است و اين نشانه را خود ائمه(ع) در روايات فرمودهاند.

مثلاً محمد بن مسلم در روايتي در اصول كافي از حضرت صادق(ع) نقل ميكند: هر گناهي كه خداوند آتش را جزا و سزاي آن قرار داده كبيره است؛ و روايات به اين مضمون فراوان وارد شده است.

استمناء باعث ضعف قواي شهواني، ترسو شدن و سستي انسان ميگردد و شجاعت و درستي را از انسان سلب ميكند و اولين تأثير آن بر چشم و گوش است و باعث ضعف اين دو قوه ميگردد. كمخوني، رنگپريدگي، كم شدن حافظه، لاغري، بياشتهايي، بدخلقي، سرگيجه و دهها آفت ديگر از عوارض اين عمل ناروا است.

اين عمل بر سلسله اعصاب تأثير عميقي به جا ميگذارد و زمينه ضعف شديد آن را فراهم ميسازد. اگر فردي به اين عمل معتاد شد، ارادهاش را از دست ميدهد و بعد از آگاه شدن از زيانهاي اين عمل، آن قدر اراده ندارد تا آن را ترك كند.

راههاي زير براي جلوگيري از اين عمل زشت مناسب است:

1- اقدام به ازدواج اگر از لحاظ سني و شغلي و شرايط مورد نياز، زمينه ازدواج فراهم باشد.

2- فراهم نياوردن زمينههاي تحريك مثل خواندن مجلات و كتابهاي نامناسب و ديدن فيلمهاي تحريككننده وحضور در مجالسي كه باعث تحريكات جنسي ميشوند و گفتگو درباره امور جنسي و يا شنيدن اين امور.

3- ورزش به طور منظم، خصوصاً كوهنوردي.

4- كنترل نگاه نسبت به نامحرم و پرهيز از گفتگوي غيرضروري با آنها.

5- پرهيز از خوردن غذاهاي تحريككننده و غذاهايي كه بيش از حد مورد نياز بدن توليد انرژي ميكنند.

6- دوري از تنهايي و خلوت و زياد نماندن در حمام و دوري كردن از دوستان منحرف و فاسدي كه انسان را در معرض تحريكات قرار ميدهد.

7- رو آوردن به عبادت و خواندن قرآن كريم ودعا و مناجات با خداوند متعال.

8- مطالعه مضرات و زيانهاي اين عمل زشت و رجوع به كتابهايي كه در اين مورد نوشته شده (مثل گناهان كبيره، شهيد دستغيب شيرازي).



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.